Wednesday, December 10, 2008

Aidil Adha sebuah pengorbanan

Hari Raya datang lagi, kali ni aidiladha aku sambut sederhana jer. Maklumlah, dalam keadaan isteri aku sebegini, feel nak sambut raya pun ada kureeeeng sikit. Tapi raya tetap disambut beb. Kali ni keluarga aku buat korban jugak, kakak-kakak buat korban, diorang pakat-pakat ambil 3 bahagian untuk korban dan 2 bahagian untuk akikah. Kira meriah la jugak.

Kadang-kadang aku terpikir jugak, bila pulak aku nak buat korban?kalu nak buat korban sembelih lembu tu......aku rasa belum sampai masanya. Tapi.....bagi aku,buat masa sekarang cukuplah kalau aku buat korban dalam bentuk yang lain sedikit.

Dalam tempoh lebih kurang 15 hari yang sudah, sekurang-kurangnya aku dah laksanakan sedikit tanggungjawab dan pengorbanan aku sebagai seorang lelaki yang bergelar suami. Itu baru sedikit, baaaaaaaanyak lagi yang perlu aku buat. InsyaAllah akan aku tunaikan......

Pagi raya hari tu, sebahagian keluarga aku pergi ke tapak tempat orang buat korban/penyembelihan. Sebelum acara bermula, aku dengan rasa tak berapa konfidentnya telah melantik salah seorang daripada anak buah aku untuk melaksanakan satu tugasan yang agak 'denjeros'( kata Nabil Raja Lawak2).

Aku suruh la dia ambil gambar suasana kat korban tu dengan kamera digital aku. Korang tau apa jadi ? Penuh memory card aku........kureng asam betul. Aku ingatkan rosak ke kamera aku nih. Ada lebih kurang 300 keping dia ambil......mana tak penuh. Gambar senget, blur, tiang rumah, tali lembu, rim basikal, kaki orang, dan entahapapa lagi yang dia ambil semua ada. Yang cantik dan OK adalah la jugak, tak lah sampai hampeh semua.....

Tapi dalam banyak-banyak gambar, ada la 3 , 4 keping yang aku suka. Kira ada 'meaning' lah......Kat sini aku kongsi beberapa gambar yang menarik dan aku suka,sebab gambar-gambar ni banyak membawa maksud dan mesejnya tersendiri.....korang tengoklah.....


1. Rakan karib dan sepupu

1. Gambar yang first ni gambar 2 orang anak buah aku (akma dan ayoo) anak kepada 2 orang kakak aku (k.yah dan k.nor). Dua orang ni memang terkenal dengan auta/kelentong diorang. Kalau bab planning yang mengarut-ngarut tu teror sungguh.......


2. Kerisauan

2. Yang ni pulak gambar 4 sekawan, eyie ( abg kepada ayo), fahmi ( adik kepada akma), ayoo, dan akma. gambar ni diambil masa lembu tengah kena sembelih, itu yang masing - masing dengan gaya tersendiri tu. Ada yang macam risau, ada yang mengintai jer, ada yang duk menjengah dari jauh jer. Aku suka betul dengan gambar nih. 4 sekawan nih kalu ada kat rumah aku, adoi...haru-biru,terutamanya si kecik tu, Fahmi......


3. Merancang

3. Apa benda la yang diorang duk planning tu aku tak tau. Si Fahmi ni memang amat-amat terkenal dengan autanya. Dia ni memang jenis yang auta dan loyar buruk, tak padan dengan kecik, cerdik melampau. Kalu bab mereka-reka cerita, meniru orang, pandai sungguh. Tapi yang bagus dia ni susah nak nangis, kebal yang amat, setakat luka jatuh tergolek basikal tu, dia boleh cerita dengan mak dia dengan gaya bangga lagi, siap dengan tokok tambah cerita lagi.......Yang sihat tu pulak si Ayie, bab makan no.1, sampai kena marah-marah baru berenti. Tapi kalu bab auta...mmmm sama je dengan adik dia.

4.Empat pahlawan

4. Yang ni pulak gambar 4 pahlawan yang telah berjaya menumbangkan musuhnya, 4 lawan satu memang la boleh menang.......heheheh. Sebenarnya ni la abang-abang ipar aku,abg spian, abg dir, abg li, dan abg lan. Diorang ni memang boleh diharap, menantu-menantu yang baik (ayat-ayat bodek). Abang-abang aku nih memang ok, dan banyak berjasa pada keluarga kitorang, terutamanya abg.spian, sebab dia yang sulung......tapi kitorang tak pernah banding-bandingkan,semuanya abg-abg aku.......thanks bro.

Ada banyak lagi gambar-gambar kat tempat korban, meriah sungguh. Orang kata, Raya Haji kat Kelantan memang meriah tak seperti kat negeri-negeri lain, mungkin ya mungkin tidak. Nantilah aku update kalau ada kesempatan. Apa-apapun, diharap aidil adha kali ini membawa seribu pengertian dan seribu keinsafan terhadap Ilahi, semoga pengorbanan yang dituntut dapat dihayati bersama.....InsyaAllah.

3 comments:

Anonymous said...

test

SarjaN yO said...

MAna gambar yO???Penyiang dan pengangkat daging merangkap jurugambar sambilan???Ini tak adil...hAhAhA...

ajai05 said...

gambar yO ada lah, dah letak kat post yg baru tu,byk gambar tu, 54 keping semua

disable click

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...