Saturday, August 28, 2010

Hari Kemerdekaan 2010



Hari Kebangsaan Malaysia disambut di seluruh negara pada setiap 31 Ogos setiap tahun bagi menandakan negara bebas daripada belenggu penjajahan sejak 1511. Lagi 2 hari rakyat Malaysia akan meraikan satu hari yang amat besar maknanya kepada semua rakyat Malaysia.
Hari Kebangsaaan Malaysia ini juga dipanggil Hari Kemerdekaan Malaysia

Namun, dalam nak meraikan hari yang bersejarah ini, aku rasa sedikit kecewa dan terkilan. Sambutan menjelang Hari Kemerdekaan pada aku makin hilang serinya. Aku tengok sejak kebelakangan ni, makin kurang rakyat Malaysia mengibarkan bendera Malaysia. Kalu dulu-dulu, zaman aku budak-budak punyalah meriah. Belum lagi masuk bulan ogos dan rasa kemeriahannya. Basikal aku dah siap pasang bendera awal-awal lagi. Tapi sekarang ??????


Tak dinafikan, sebenarnya masih ramai yang bersemangat untuk meraikan hari yang penuh bersejarah ni, mungkin sebilangan kecil yang asyik leka dengan dunia dan kerja-kerja sehinggakan terlupa pengertian Hari Kemerdekaan. Yang ramai tahu pasal kemerdekaan adalah, perarakan, konsert-konsert, cerita-cerita kat TV dan lain-lain lagi. Tapi tidak pula cuba untuk menghayati erti yang sebenar, semunya terarah kepada hiburan sahaja.

Hari kebangsaan merupakan peristiwa utama dan disambut secara besar-besaran dengan mengadakan perarakan warna warni, konsert, pertunjukan pentas, pertandingan dan pelbagai lagi pertunjukan yang diadakan di tempat-tempat yang ditetapkan setiap tahun. Kemeriahan Hari Kebangsaan dapat dirasakan bermula menjelangnya pukul 12.00 malam di mana bunga api yang berwarna-warni bergemerlapan di udara. Begitu juga acara perbarisan yang diwakili oleh pelbagai agensi turut diadakan bagi memeriahkan lagi suasana hari tersebut. Hari kebangsaan disambut paling meriah di Kuala Lumpur terutama di Dataran Merdeka. Bangunan- bangunan perniagaan, rumah kediaman dan kereta-kereta akan memasang dan mengibarkan bendera Malaysia, Jalur Gemilang, dan ini menyemarakkan lagi suasana perayaan.

Tapi dalam pada duk menyambut hari merdeka ini, ada mungkin yang terlupa. Tahun ni sambutan kemerdekaan kali ke berapa ? Soalan yang senang tapi mungkin ada yang tergelabah bila ditanya soalan sebegini. Namapak sangatlah tak peka dengan perkembangan semasa.Tahun ni merupakan sambutan kemerdekaan kali ke 53. Dah 53 tahun negara Malaysia merdeka.

Soalan yang mungkin ditanya adalah, apa tema hari kemerdekaan pada tahun 2010 kali ini? Dan soalan paling teruk adalah, berapakah tarikh kemerdekaan Malaysia?.....

Berikut merupakan tema-tema Hari Kebangsaan dari tahun 1970 sehingga kini

Tahun Tema

1970 Muhibah dan Perpaduan
1971 Masyarakat Progresif1
972 Masyarakat Adil
1973 Masyarakat Kebudayaan Malaysia
1974 Sains dan Teknologi Alat Perpaduan
1975 Masyarakat Berdikari
1976 Ketahanan Rakyat
1977 20 Tahun Bersatu Maju
1978 Kebudayaan Seni Perpaduan
1979 Bersatu Berdisiplin
1980 Berdisiplin Berbakti
1981 Berdisiplin Berharmoni
1982 Berdisiplin Giat Maju
1983 Bersama ke Arah Kemajuan
1984 Amanah Asas Kejayaan
1985 Nasionalisme Teras Perpaduan
1986 Bangsa Tegas Negara Teguh
1987 Setia Bersatu Berusaha Maju
88-89 Bersatu
1990 Berjaya
1991 Wawasan 2020
1992 Wawasan Asas Kejayaan
1993 Bersatu Menuju Wawasan
1994 Nilai Murni Jayakan Wawasan
1995 Jatidiri Penggerak Wawasan
1996 Budaya Penentu Kecapaian
1997 Akhlak Mulia Masyarakat Berjaya
1998 Negara Kita Tanggungjawab Kita
1999 Bersatu Ke Alaf Baru
00-06 Keranamu Malaysia
2007 Malaysiaku Gemilang
2008 Perpaduan Teras Kejayaan
2009 1Malaysia - Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan
2010 1Malaysia Menjana Tranformasi




4 comments:

nizam omar said...

merdeka,merdeka,merdeka..susah nak cari orang yang bersemangat patriotik sekarang..good job.

http://nizamullah.blogspot.com

Cik Anis said...

selamat menyambut hari merdeka...teringat sambutan merdeka masa kecik2,,,sgt meriah,,

Stefanie said...

Happy 53rd Independence Day!Wish you have a great one!

MiSz MaNja said...

hai.. na tgok adik saya yang bersemangat waja tentang merdeka? sini ade entri baek punya ! Sedang hangat !
Merdekakah kita?

disable click

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...