Friday, June 19, 2009

7 Cara Menggalakkan Kebahagiaan Keluarga


Setiap orang ingin merasa hidup berkeluarga. Namun semua harus sedar bahawa sebuah keluarga bukan sekadar untuk dibina, tetapi mengekalkan dan menyuburkan sesebuah keluarga merupakan perkara yang paling penting. Setiap insan yang bergelar ibu dan bapa pasti inginkan keluarga yang bahagia. Banyak perkara yang boleh dilakukan dan diamalkan bagi menjamin kebahagian sesebuah keluarga. Di sini, aku ingin berkongsi beberapa tips bagi menggalakkan kebahagian keluarga, harap dapat mengisi minda bagi yang sudi membaca.....


1. Bersenanglah pada waktu anda bersama anak, pasangan atau di dalam keluarga. Anda seharusnya memberi banyak masa anda sendiri dari mengambilnya.



2. Tunjukkan perasaan anda, jadi anak-anak akan mengikutnya. Ini akan mengajar mereka untuk meluahkan perasaan masing-masing. Sentuhan adalah sesuatu yang amat penting dan melakukannya sebagai sebahagian dari amalan dalam keluarga adalah sesuatu yang baik, seolah-olah ia menyatakan perasaan sayang pada satu sama lain.



3. Bilang hingga 10 tarik nafas yang panjang dan berhenti melakukan sapa saja perkara baru yang anda cuba namun tidak berjaya. Tanya diri anda adakah anda seorang yang munasabah atau bolehkah anda ambil perkara itu dari sudut positif? Ajar anak anda untuk berfikir begitu.



4. Kekalkan peraturan dan hadkannya secara konsisten. Ini memerlukan kata-kata yang bagus dan kemahiran kokunikasi antara ibu dan bapa serta semua orang dewasa yang sayangkan anak anda. Berpendirian tetap dalam membuat batas-batas pada ank-anak penting agar mereka juga belajar untuk menghormati dan bertindak dengan apa yang telah ditetapkan.



5. Jadilah seseorang yang pentingkan diri sendiri sedikit. Ini penting unutuk tonjolkan diri anda sebagai satu individu dan sebagi satu pasangan begitu juga sebagai ibubapa. Maka, ambillah masa untuk berdikari dan bergembira.



6. Makan bersama dan nikmati aktiviti sebagai satu keluarga di mana-mana yang anda boleh. Padamkan televisyen dan gunakan peluang yang ada unutk berborak misalnya.



7. Bila keadaan menjadi serba tidak kena, fikirkan kembali mengapa. Misalnya jika menyediakan sarapan selalu membuatkan anda tergesa-gesa dan akhirnya lembat menghantar anak ke sekolah atau tadika, tanya diri anda adakah anak anda mempunyai tidur yang cukup? Fikirkan, sama ada semua orang terlalu bergantung kepada seorang individu sahaja atau anda perlu rombak rutin hari anda setiap pagi ?


*Perkongsian idea dari Mami&baby*




2 comments:

SarjaN yO said...

keluarga bahagia impian semua...

ajai05 said...

membina sebauah keluarga adalah satu harapan, mengekalkan kebahagiaan keluarga adalah satu cabaran...

disable click

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...