Thursday, December 02, 2010

Sebab Kenapa Rakyat Malaysia Suka Tengok Cerita Indon

Tiba-tiba aku rasa nak tulis entry pasal benda ini, mungkin seb dah boring dan tensen dengan keadaan yang makin menjadi-jadi sekarang. Aku ni bukan yang jenis minat drama indon kat TV, aku pun tak paham kenapa ramai betul orang malaysia yang minat betul cerita-cerita sebegini kat TV.

Aku setuju betul dengan nomoresecret95.blogspnot.com, terlalu banyak drama indon kat TV sekarang ni. Kalau aku balik kerja time tengahari tu, habis channel aku tekan, sana indon, sini indon, bersambung sambung, lepas 103, 104, pastu 105, pastu 106 pun join skali.Tu belum kira petang-petang, lagi sadis kalu hujung minggu, aduyai...pening aku. Sebagai contoh, cinta kirana, safa &marwah, cahaya, alisa, dan banyak lagi.....

Kat sini aku senaraikan beberapa faktor yang mungkin menyebabkan kenapa rakyat malaysia suka tengok cerita / drama indon

1. jalan cerita menarik, suspen, dan berjela-jela
Ya ke? aku pun tak paham apa yang menariknya, yang pasti kalu dah peminat setia tu, mesti siap susun jadual lagi. Pastu sampai ke tempat kerja duk bercakap pasal itu dan ini....

2. pelakon yang hensem, dan cantik
Yang ini aku tak nafikan. kalu dah jadi hero/heroin tu mesti yang cun melecun, dan hensem-hensem. Kalu lagi best, yang jadi jahat pun hensem ngalahkan hero lagi. Yang peliknya, mamat indon yang aku tengok yang datang malaysia takde pulak hensem macam tu

3. Pakaian yang ala kadar
Jangan silap faham. Bukan yang ala kadar yang itu, tapi yang ala kadar menutup tubuh badan. nak tercabut bijik mata mamat-mamat m`sia tengok

4. Dekat dengan kehidupan
Cerita yang ada biasanya berkait rapat dengan kehidupan sebenar. cinta 3 segi, anak terpisah dengan mak, konflik kluarga tiri, konflik darjat, ala-ala islamik gitu. Tapi yang aku tak faham, cerita yang dongeng dan kompem merapu pun ramai orang minat.

5. Terpengaruh
Ni pun satu hal, dah kawan-kawan tengok and then asyik bercerita, kita pun nak try tengok, las-last melekat sama. Orangb kata best, kita pun kata best.

6. Budaya dan pendedahan
Mungkin ini yang berlaku tanpa disedari. Siaran-siaran Tv banyak mempengaruhi kehidupan sebenarnya. kalu dah tiap-tiap hari duk tayang benda tu, mau tak mau ter'tengok' jugak, last-last ter'minat' jugak. Dah tiap-tiap hari kena suap, makin lama makin biasa la. Sama jugak kes yng berlaku macam musim AF.

Ini sekadar pendapat aku dan beberapa pendapat lain yang aku temui. Mungkin orang lain ada pendapat yang lagi bagus. Dan mungkin ada orang yang tak setuju dengan aku. Pada aku, ini hanya pendapat individu macam aku yang tak bertauliah.

Aku harap, anak-anak aku tak minat drama indon macam orang-orang lain. Sama-sama kita martabatkan cerita-cerita dari negara kita sendiri. Banggalah dengan negara dan bangsa sendiri.



No comments:

disable click

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...